Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

Lydinnstallasjon i Indre krutthus

Juni 2016 åpnet et nytt kunstprosjekt i Det indre krutthus - Lydinstallasjonen "Nullmeridianens tilbakekomst" av Maia Urstad. Kunstprosjektet er en opplevelse i seg selv. Magisk og fantastisk!

Foto: Werner Zellien/KORO

I hele 15 minutter spilles det av en lydsekvens. Opplevelsen blir magisk i det avgrensede rommet, som stenger alt annet ute. Rom og lyd fyller hverandre og den konseptuelle tråden forteller en historie som er glemt fra festningen.

 

"Nullmeridianens tilbakekomst"

Lydverket "Nullmeridianens tilbakekomst" består av lyder som alltid har vært til stede på festningen, som klokkeklang, tauet som klaprer mot flaggstangen, kanonsalutt, regn og vind. Sentralt står festningsklokken, som ble brukt til å angi tid og gi signal når noe skulle skje. Lydene fra festningen blandes med lyder fra verden utenfor, som minaretsang i Ramallah, baropptak fra Marokko og fragmenter av en nyhetssending da Nord-Korea endret tidssonen sin med en halv time.

Lytteopplevelse og rom for assosiasjoner

Nullmeridianens tilbakekomst avspilles i åtte høyttalere, noe som aktiviserer flere lyttesoner og gir både en konsentrert lytteopplevelse og rom for mange ulike assosiasjoner. Murveggene isolerer for støy og det hvelvede taket former akustikken. Verkets lengde er på rundt 15 minutter. På gulvet er en messingplate lyst opp som en markør for den hjemvendte nullmeridianen.

Om prosjektet

Utgangspunktet for verket til Urstad er historien til festningens flaggstang. Den var i over seksti år, fra 1779, nullmeridianen i Norge. Før en internasjonal standard ble lagt til Greenwich i England i 1884, hadde hver nasjon sin egen nullmeridian for å beregne tidsangivelse, oppmåling og kartlegging av landet. Flaggstangen på festningen var dermed Norges geografiske midtpunkt i mange år.


Prosjekt i regi av KORO

Midler til kunstprosjektet ble gitt av Staten v/Forsvarsdepartementet i forbindelse med investeringstiltak i 2011 for å rehabilitere kasernen på festningen til hotell. KORO er utførende part.  Maia Urstad ble invitert til å utarbeider en stedsspesifikk og permanent lydinstallasjon til festningen.

Om Maria Urstad

Maia Urstad (f. 1954) arbeider i krysningsfeltet auditiv–visuell kunst, hovedsakelig med lydinstallasjoner og performative lydverk. Hun er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen. I flere av Urstads arbeider er teknologisk utvikling og kommunikasjonsteknologi et gjennomgående tema, ofte med bruk av radioen som sentralt auditivt, visuelt og konseptuelt element. Verkene kretser ofte rundt ulike sider ved vår teknologiske utvikling, og hvilke spor og historier vi etterlater oss mens vi utvikler oss videre.

Urstad har vært en aktiv bidragsyter på den norske og internasjonale samtidskunstscenen siden midten av 80-tallet og er en pioner på den norske lydkunstscenen. Hun har en bred internasjonal aktivitet med visninger i byer som Berlin, Marrakech, Buenos Aires, London, Johannesburg, Toronto, Malmö og ulike steder i Norge. Maia Urstad er del av det internasjonale lydkunstkollektivet freq-out og var medstifter av Lydgalleriet i Bergen. Lydarbeidene hennes publiseres på Touch Music, London.

For mer informasjon om kunstneren: www.maia.no

Fant du det du lette etter?

Nyhetsvarsling

Få e-post når det kommer nye saker.