Soldatene trenger et klasserom. Ved Sjøforsvarets senter for skipsteknikk og sikkerhet (SSS) på Haakonsvern i Bergen har de i mange år utdannet mannskaper på nødsituasjoner som kan oppstå til sjøs. Her trener de på livredning, skipshavari, røykdykking og brannslukking. Nå har Forsvaret fått et nytt klasserom: et brann- og havaritreningshelikopter. Det kan ikke fly, men har likevel en livsviktig funksjon og operativ betydning for Sjøforsvaret.
– Det gamle branntreningsanlegget vi hadde her gjorde god nytte gjennom mange år. Men anlegget var svært nedslitt og utdatert. Nå har vi fått et nytt anlegg som oppfyller dagens krav, og som vil være mye mer realistisk tilpasset de situasjonene som våre gaster kan møte ute til sjøs, sier driftsleder ved SSS, kapteinløytnant Håkon L. Krekvik.
Simulering av ekte brannscenarier
Dette er ikke bare viktig, men også et avgjørende krav for at fartøyene våre skal kunne være operative med helikopter på dekk. Dette gjelder fregattene, logistikkfartøyet KNM Maud og kystvaktfartøyene. Derfor er anlegget utformet slik at det skal være så likt som mulig som på en fregatt.
– Med denne helikopterhavaritreneren skal vi kunne simulere ekte brannscenarier man kan oppleve på et fartøy i trygge omgivelser. Dette er en del av grunnutdanningen før man kommer ut på fartøyene, sier Krekvik.
– Trolig har ingen bygget tilsvarende i Europa
– Dette anlegget er ikke akkurat hyllevare. Så vidt vi vet, er det trolig ingen som har bygget et tilsvarende anlegg før i Europa. Vi har allerede merket stor interesse for anlegget fra både militære og sivile brannfaglige miljøer, både nasjonalt og internasjonalt. Selv om prosjektet ikke er så stort i forsvarssammenheng, har det vært et meget teknisk utfordrende anlegg å bygge. Men i dag er jeg veldig stolt og glad over hva vi har fått til, sier prosjektleder i Forsvarsbygg, Isabelle Nilsen.
Høy varme, flammer og slukkevann
Under åpningsmarkeringen fikk gjestene se hvordan helikopterhavaritreneren fungerer i praksis når soldatene øver på brannslukking i. Det ble en brennhet åpningsseanse der brannmannskapene fikk «kjørt seg» med høy varme og store mengder flammer og slukkevann. Anlegget har avanserte systemer med gasstilførsel for flammer, vannkanoner, elektronikk og en hangar med kontrollrom og andre spesialtilpassede funksjoner som trengs for å kunne drive branntrening.
Resirkulering av slukkevann
Gjenbruk og bærekraft har vært et svært viktig krav i prosjektet. Mye infrastruktur fra det gamle anlegget er gjenbrukt, noe som blant annet har gitt betydelige økonomiske - og ikke minst - miljøbesparelser. Alt slukkevann blir også samlet opp i et avansert lukket system, renset og resirkulert til ny bruk. Dermed forbruker anlegget minimalt med nytt vann utenfra.
Lokalprodusert i Bergen
Prosjektet er gjennomført av Forsvarsbygg i tett samarbeid med Sjøforsvaret og entreprenøren Veidekke. Helikopteret er utviklet og bygget i Bergen av Veidekke med Bergen Mekaniske som underleverandør.
– Utrolig bra innsats fra mange dyktige folk
– Dette anlegget er et resultat av flere års arbeid med behovsavklaringer, møter, budsjettering, utvikling, design, planlegging og bygging. Det har vært en utrolig innsats fra mange dyktige folk for å få dette til. Jeg takker for samarbeidet og ønsker SSS lykke til med treningen, avslutter Isabelle Nilsen.
Imponert over prosjektledelsen
Prosjektsjef i Forsvarsbygg, Bjørn Tore Rognstad, er imponert over hvordan prosjektleder Isabelle Nilsen har klart å få endene til å møtes i prosjektet.
– Dette har vært et utfordrende prosjekt både økonomisk og teknisk. Men Isabelle har skapt en veldig god og konstruktiv dialog mellom partene i Forsvarsbygg, Sjøforsvaret og entreprenøren Veidekke. Dette har skapt et engasjement og en stå-på-vilje som har drevet prosjektet fremover til her vi står i dag med et kjempegodt anlegg som vil tjene Sjøforsvarets branntreningsbehov i mange år fremover. Hun har en egen evne til å få «knadd» dette til innenfor kvalitet, kostnad og tid, sier Rognstad.