Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

Norges eldste flyplass

Kjeller er Norges første militære flyplass. Den første flyturen fant sted den 21. september 1912. I dag benyttes flyplassen i hovedsak for fly og helikoptre som skal vedlikeholdes hos på verkstedene til AIM Norway.

Flyhistorien på Kjeller
I 1912, kun ni år etter verdens første motoriserte flyvning, ble Kjeller flyplass anlagt. Det gjør Kjeller til Norges eldste flyplass. Flyplassen ble bygd rundt et 40 mål stort jorde på gården Kjeller. Det ga om lag 100 meter rullebane.

Base for Hærens flyvevæsen
I 1912 ankom et fransk fly i kasser til Kjeller flyplass. Allerede en uke senere, den 21. september, var flyet ferdig montert og kunne lette fra gressmatten. Denne begivenheten skulle bli forløperen til Hærens Flyvevæsen, som i 1914 opprettet sin base på Kjeller. Roald Amundsen var skolens første flyelev og tok flysertifikatet der samme år. Han ble første nordmann med et internasjonalt flysertifikat.

Flyfabrikk for Hæren
I 1916 tok Einar Sem-Jacobsen initiativ til å opprette Hærens Flyfabrikk på Kjeller. Det hadde da vært drevet vedlikehold og bygging av fly der siden 1913. Første verdenskrig økte størrelsen på forsvarsbudsjettet, og flyplassarealet ble utvidet fra 40 til 650 mål i 1916. Fram mot 1918 ble om lag 100 nye bygninger reist på Kjeller, hvorav 16 flyhangarer og flyskur.

Mellomkrigstiden på Kjeller
Utvidelsen av flyplassen fortsatte gjennom mellomkrigstiden. Flere flytyper ble bygget på lisens og brukt av Det norske luftforsvaret. Det ble også utviklet en egen flymodell på Kjeller, kalt «Kaje», som Hærens Flyvevæsen brukte.

Andre verdenskrig
Da tyskerne angrep Norge den 9. april 1940, ble Kjeller flyplass bombet av tyske bombefly. De tyske styrkene inntok flyplassen, reparerte skadene og gikk i gang med en ytterligere utvidelse av flyplassen for eget bruk. Kjeller flyplass ble hovedverksted for Luftflotte 5 i Norge og Finland. Der ble det utført reparasjoner på jagerfly av typen Focke Wulf Fw 190 og Messerschmitt Me 109 og på fly som skulle til østfronten. I tillegg hadde BMW og Daimler Benz verksteder for sine flymotorer ved Kjeller.

Bombingen
Dette medførte at de allierte bombet flyplassen - amerikanerne i 1943 og britene i 1944. Øverstkommanderende for de tyske styrkene i Norge, General von Falkenhorst, var til stede under bombingen på Kjeller, men overlevde. Under angrepet i 1943 ble det sluppet 838 høyeksplosive bomber fra mellom 2600 til 3600 meters høyde. Bombene hadde stor spredning, medførte sivile dødsfall og gjorde skade helt inn i Lillestrøm. Vi må anta at det fortsatt ligger udetonerte flybomber på Kjeller flyplass. Dette må fjernes før området kan selges slik at området kan åpnes for allmennheten. 50 år etter det første allierte angrepet på Kjeller flyplass, den 18. november 1993, ble det avduket en minnetavle over de omkomne.

I 2023 flytter Forsvaret
Etter krigen fortsatte Forsvaret å vedlikeholde fly på Kjeller, og virksomheten ble utvidet og nedskalert i takt med Luftforsvarets utvikling. I 2023 flytter Forsvaret fra Norges eldste militære flyplass. Da skal basen avvikles, og Forsvarsbygg selge området. Etter mer enn 100 år skal igjen Kjeller åpnes for allmenheten. Det blir et sted for store og små i en helt ny bydel - i vekstbyen Lillestrøm.

(Historiske fakta er hentet fra Wikipedia)

 

 

 

Fant du det du lette etter?