Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

Historikk

Image "80478_181_02_a.jpg" without description

Avstandsmåleren er flyttet til Austrått, men vi kan fremdeles se fundamentet på Lørbern. Øverst avstandsmåleren slik den står i dag.

1941: I forbindelse med utbyggingen av Ørland flystasjon i april 1941 anla tyskerne jernbane til det etablerte pukkverket på Lørbern.

1942: Arbeidet med monteringen av Gneisenaus kanontårn på Austrått startet i oktober 1942. Samtidig startet arbeidet med kommandooplassen, siktestasjonen og fortifikasjonene på Lørbern. Kommandoplassen ble forbundet til andre deler av tyskernes anlegg gjennom et telefonnett i bakken.

1953–54: Beltefyllingshuset på Lørbern oppført.

1952–60: Arbeidet med etableringen av drivstofftankanlegget på Lørbern startet i 1952 og foregikk fram til 1960.

1968: Batteriet på Austrått nedlagt.

medio 1990-tallet: Avstandsmåleren flyttet til kanonmuseet på Austrått.

2007: Området har i dag funksjon som lager for hovedflystasjonen.

Fant du det du lette etter?