2017: 2. februar valgte regjeringen Tyskland som strategisk partner for anskaffelse av nye ubåter.
2017: 15. juni godkjente Stortinget ubåtanskaffelsen, og 30. juni signerte Norge og Tyskland en samarbeidsavtale om maritimt materiellsamarbeid.
2017: 4. desember fikk Forsvarsbygg oppdrag om å planlegge bygg og anlegg for de nye ubåtene innen 1. september 2018.
2018: 15. mars inngikk Forsvarsbygg rammeavtale for arkitekt- og rådgivergruppe med Multiconsult Norge AS.
2018: 3. september leverte Forsvarsbygg forprosjekt for vedlikeholdsfasilitet for nye ubåter og tilhørende kaianlegg for på Haakonsvern
2018: I september ble forprosjektet sendt til ekstern kvalitetssikring. Dette er et krav til alle offentlige investeringsprosjekter over 750 millioner kroner.
2019: 12. juni ble prosjektet fremlagt og godkjent i Stortinget.
2019: 20. juni mottok Forsvarsbygg gjennomføringsoppdrag fra Forsvarsdepartementet for å etablere vedlikeholdsfasilitet for nye ubåter med tilhørende kaianlegg på Haakonsvern.
2020: Oppstart av første entreprise tomteopparbeidelse i november. Arbeidet omfatter avskoging, jordfjerning og etablering av anleggsvei. Alt skjer inne på basen.
2021: Oppstart av andre entreprise tomteopparbeidelse fra mars 2021.
2023: Antatt oppstart av etablering av kaianlegg våren 2023.
Slutten av 2020-tallet: Bygg og anlegg på Haakonsvern skal være klart til å ta imot den første ubåten som er ventet i slutten av 2020-tallet.
Illustrasjon over viser en skisse av den nye vedlikeholdsfasiliteten på Haakonsvern.
Illustrasjon: Forsvarsbygg/ LPO arkitekter.