Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

25 år med opera på Oscarsborg festning

Operasjef Anne Felberg takker for seg.

-Jeg elsker Oscarsborg!

Anne Felberg, operasjef gjennom 25 år og nyslått 70-åring, slår ut med armene og setter tonen fra taket av Borggården. Akustikken i Borggården, fortsetter hun, er formidabel. Helt innlysende ikke bygget for operaformål i sin tid, men i dag en arena med en helt spesiell naturlig akustikk, dokumentert av Multiconsult. Operatonene slynges mot de tunge gamle borgveggene og returnerer til tilhørerne med en forsterket klang.

-Hvordan har det vært å være aktør på en festning i 25 år, Anne?

Et varmt smil, som egentlig sier alt, brer seg over ansiktet:

- Jeg får alltid en god landsbyfamiliefølelse her. Kommandanter og festningsforvaltere har kommet og gått. Men, her hjelper vi hverandre, og det er klart at, gjennom 25 år profesjonaliseres både operaen og leieforholdet til festningen seg. Samarbeidet er godt, men vi merker at det er blitt litt lengre saksgang og færre øy-kollegaer å spille på. Etter så mange år i operaens navn er jo denne øya med alle flotte folk jeg har møtt og samvirket med her, blitt litt min.

Anne Felberg takker for seg i august med feiring av 25 årsjubileum for Oscarsborgoperaen.

- Jeg er veldig stolt over å avrunde en lang karriere her med bestillingsverket ‘Kommandanten’. Den har urpremiere 16. august, og publikum kan glede seg stort til opera med vandring og debatt.

Kommandanten

Den nyskrevne operaen tar selvsagt for seg de historiske hendelsene fra 1940. Ikke like selvsagt er det at Gretha Thunberg, Marie Hamsun, Margareth Thatcher og Cæsar dukker opp. Ulike krigsfortellinger under ulike lederskap danner rammen for historiefortellingen. Trygve Brøkses musikk og Den Kongelige norske marines musikkorps med noen av våre fremste sangere, og under ledelse av dirigent Christian Eggen, vil sørge for en kraftfullt opplevelse.

-Oppmerksomheten og forhåndssalget har vært godt, og vi gleder oss veldig, forteller Anne.

Bygget for å stenge ute, i dag inviterer den titusener inn

Forsvarsbyggs oppdrag er å tilrettelegge for ny bruk på festningene; skape nytt liv på historisk grunn. Dette gjøres gjennom samarbeid med eksterne samarbeidspartnere, som lokalt næringsliv og kulturliv, frivillige organisasjoner, kommuner og fylkeskommuner.

Rundt 60 000 besøker festningen årlig.

- Oscarsborgoperaen er en av seks norske distriktsoperaer. Vi bringer med oss solid kunstnerisk kvalitet og operatyngde, og bidrar med dette å understøtte Oscarsborg som et av de beste besøksmålene i regionen, sier hun. Med operaen vår har vi til og med trukket hit Dronningen og en kulturminister, det er jeg stolt av.

Oscarsborg festning byr på rekreasjon, gjestehavn, museum, restaurant, hotell, geiter og opera i skjønn forening i viktig nasjonal militærhistorisk omgivelse. Alt og alle skal samspille godt til beste for Oscarsborg som èn destinasjon

Kultur og næring i takt

-Jeg er overbevist om at kultur og næring kan få det godt til sammen. Alle aktørene må ha like holdninger om hvordan man kan utvikle og ivareta dette nasjonalikonet på best mulig måte. Og så krever det god kommunikasjon og deling av informasjon, påpeker Anne.

Det har nok hendt at et bryllup har kollidert med en operaøving eller to i Borggården – og da har vi snudd lynraskt på repertoiret og gitt brudeparene en bryllupssang de aldri vil glemme, sier hun og ler høyt.

Oscarsborg festning har flere leietakere som på hvert sitt vis bidrar til å gi øya sitt særpreg.

-Operaen er i så måte en ‘fattig’ aktør. Vi har overlevd underskudd og tøff økonomi. Min opplevelse er at Forsvarsbygg har villet at operaen skulle overleve; utsettelse av husleie i sin tid var til stor hjelp, for eksempel.
Vi føler oss ønsket her, og setter stor pris på at Forsvarsbyggs direktør med flere forsvarsbyggere alltid kommer på forestillingene, sier Anne.

Når uformelt samarbeid utgjør forskjellen

-Operapublikummet betaler for en stor og god opplevelse. Den opplevelsen starter i det de går om bord på Oscarsborgferjen som bringer dem over Drøbaksundet, går over broen og inn i borggården.


-Vi har gode støttespillere her på øya, og er som en liten landsbyfamilie med en uformell og jovial tone oss imellom.
- Driftsleder Pål plukker meg gjerne opp med gartnerbilen og hjelper meg med tunge brosjyrer, kaptein Bjørn Einar på Oscarsborgbåten er fleksibel og tålmodig når det koker som verst her og alt må på plass før en premiere, og festningsforvalter Jonny Fjeld har alltid godt humør og smittende latter, forteller Anne.

Da oberst Eriksen måtte vike for operaen

-Tenk, for noen år siden ymtet vi frempå at oberst Eriksen-statuen, som den gangen stod nesten midt i borggården, i bunn og grunn fikk litt for mye oppmerksomhet i alle operaoppsettingene.

Han ble flyttet gitt! For ordens skyld, Oberst Eriksen fikk en standsmessig ny plassering på en egen liten platting og med blikket rettet mot Borggården.

Det handler om ledelse

‘Hvor er vi nå?’ ‘Hvem lar vi oss lede av?’ ‘Hva har vi lært?’ er tema for operaen ‘Kommandanten’. Hva betyr lederskap for deg?

-Ethvert lederskap har element i seg av å føle seg trygg eller truet.
Gjennom et år går jeg fra å lede 1 kollega til 200 kollegaer. I min verden handler det kort og godt om å jobbe knallhardt og i det stille. Spille andre gode. Og - stole på at notene og fremførelsen av dem gir suksessen jeg alltid jobber hardt for, sier hun.

-Jeg er glad i folk, og i fortsettelsen skal jeg være åpen for rådgiveroppdrag og verv. Og selvfølgelig glede meg til å være bare gjest når jeg kommer tilbake til øya.

Hva om Forsvarsbygg tilbyr deg direktørstolen for en dag, hva gjør du da?

Da gir jeg oss en 10 årskontrakt og sørger for opera til folket en hel måned hvert år kommer det sporenstreks og leende fra operasjefen.

Svenske Mira Bartov tar over som operasjef etter Anne Felberg 16 september i år.

 

Nyhetsvarsling

Få e-post når det kommer nye saker.