Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

Nytt avansert nødbremsesystem

Forsvarsbygg Utvikling Øst har hatt ansvar for å få på plass et nytt og moderne landingsutstyr på Ørland flystasjon. RAG benyttes i forbindelse med stansing av jagerfly der det har oppstått problemer som hindrer flyet fra normal landing eller avgang.


Image "10930_2.jpg" without description
Prosjektet har omfattet fjerning av dagens RAG, (Runway Arresting Gear), og etablering av en helt ny og moderne utgave.
- Vi er veldig stolte av prosjektet og forventningene fra kunden er store, uttaler prosjektleder Randi-Grethe Pedersen. Anlegget er nå på plass, gårsdagens manuelle system er demontert, og nytt automatisert system er bygd nedsenket i bakken, fortsetter Pedersen.
Til sammen er to slike nødbremsesystemer montert, ett i søndre og ett i nordre del av rullebanen.

Under bakken
Prosjektlederen understreker viktigheten av å ha fått på plass anlegget. Flyplassen er hyppig brukt og allerede fra i dag brukes anlegget i forbindelse med jagerflyøvelser i området. Nye krav om hinderfritt område tilsier at oppfangingssystemene i rullebanen må felles ned. Også ”husene” på hver side med tekniske installasjoner er støpt under bakkenivå.

Knappe tidsfrister i gjennomføringen
Med oppstart i slutten av juli har prosjektet blitt gjennomført på et minimum av tid og et fantastisk team-arbeid har gjort dette mulig. Flystasjonen har stilt opp for å få til ei smidig gjennomføring, entreprenørene startet arbeidene i fellesferien, og skiftarbeid og arbeid i helgene har også vært nødvendig. Escos to stedlige representanter har sørget for veiledning under monteringen og at alle nøyaktighetskrav ble fulgt.

Image "10930_3.jpg" without description
Wire stopper flyet
De nye anleggene er bygd ca. 450 meter inne for hver ende av rullebanen, og er nedsenket i bakken. En elastiske stoppledningen, eller wiren, ligger i et nedstøpt spor i banedekket på tvers av rullebanen. Den heves med hydraulisk drevne armer og styres fra kontrolltårnet. Denne wiren kan sammenlignes med en elastisk ledning, som hektes til flyet ved behov og som dermed blir et effektivt nødstopp system.

Amerikansk system
Systemet er amerikansk og levert av ESCO som har sin base i Philadelphia i USA. De spesielle modellene av systemet som nå er installert på Ørland, går under navnet. BAK 12 er selve bremsemaskinene og BAK 14 som er systemet for nedfelling av bremsewire i rullebanen. I tillegg inkluderer systemet to elektriske motorer plassert på hver sin side for tilbaketrekking og stramming av wire etter bruk, samt en kompressor for luftforsyning til løftesystemet.


Tekst: Trond Enemo og Randi- Grethe Pedersen

Nyhetsvarsling

Få e-post når det kommer nye saker.