Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

Lukten av asfalt

180 tonn asfalt i timen. 3500 tonn på to dager. 750 kg per meter asfalt. 24 vogntog i skytteltrafikk.

Det går unna når Forsvarsbygg reasfalterer Rena militære flyplass.

«Je er tidligere asfaltmann, så detti lik je.»

Prosjektleder Helge Indset sprekker opp i et stort glis. Bak oss står en lang rekke vogntog med rykende fersk asfalt. Asfalten legges kontinuerlig, når et vogntog har tømt lasten oppi materen, rygger en ny til øyeblikkelig.

Logistikk
Stadig kommer nye vogntog til syne i horisonten: -Bare på et minutt har nye 60 tonn ankommet, sier han idet et nytt vogntog passerer oss. Tjuefire vogntog går «non-stop» mellom Rena og asfaltverket på Sørli utenfor Stange. Før det har bindemiddelet for den spesielle asfaltbetongen kommet helt fra Gøteborg til Sørli.

Til tross for mange «brikker i bevegelse» har Helge stålkontroll:

Tall, fakta om blandingsforhold, temperatur på asfalten og om tekstur og tetthet renner ut av ham. På en pedagogisk imponerende måte lærer undertegnede mer om asfalt på få minutter enn han har gjort i løpet av livet.

Og en ting er sikkert: Asfalt er ikke bare asfalt. Særlig når du skal dekke en flyplass, har et kort tidsvindu og avhengig av stabilt vær. Dette er et fag.

–Det er bare svært erfarne folk på jobb her, dette må nemlig gå fort med svært store volum og med utrolige strenge kvalitetskrav. Dette er inget sted for førstereisgutter eller jenter, utdyper han.

Helge snakker med alle:

Med gutta på den gigantiske asfaltleggeren som legger hele 7, 5 meter bredde i en jafs. Med laboranten Line fra entreprenøren Veidekke som kontinuerlig tar prøver av tetthet. Med anleggsleder Jarle som følger temperaturen via en app på telefonen.

Overflaten eller teksturen, grad av hulrom, blandingen, temperaturen. Alt måles, kontrolleres, loggføres og dokumenteres.

-Dekket som lå er 19 år gammelt og det var på tide å legge nytt, sier han.

Helge trekker dessuten frem at fra hele prosessen fra prosjektet ble prioritert inn på investeringsplanen, gjennom planlegging og nå til gjennomføring har det gått under ett år

-Dette har vært en god prosess med rask fremdrift.

 
Prosjektet skal være avsluttet innen den 7. oktober. Da er 6000 tonn asfalt lagt på. Kontraktspart og entreprenør er Veidekke Industri AS.

Beliggenhet

Fant du det du lette etter?

Nyhetsvarsling

Få e-post når det kommer nye saker.