Hopp til hovedinnhold Hopp til bunnen av siden
logo: Forsvarsbygg.no

QR-koder på festningene blir positivt mottatt

Last ned en QR-kode neste gang du besøker en festning!

​Besøkende tar i bruk QR-kodene for å få informasjon om festningene.

– Det har vært spennende å introdusere en ny formidlingskanal på festningene. Vi opplever at publikum har satt pris på det, og vi er spent på å følge målinger gjennom årets sesong, sier Mirella Bodini, kommunikasjonssjef i Forsvarsbygg nasjonale festningsverk.

Festningsløypa

Det siste året har besøkende fått historieformidling – på norsk eller engelsk – direkte på mobilskjermen sin illustrert med fine bilder når de går festningsløypa. Festningsløypa er en historisk vandring i festningens natur, særegne arkitektur og historie gjennom flere århundre. Flere festninger utvider sitt QR-program denne sesongen til å omfatte større deler av festningsløypene.

QR-kodene er et faktabasert supplement til brosjyren 'Festningsløypa'. QR-kodene har et delikat design som bygger på festningenes profil. Formatet tar hensyn til små mobilskjermer, tekstene er utarbeidet nettopp med tanke på det, og samtidig visualiseres de gjennom fine bilder. QR gir også gode muligheter for å legge inn film- og lydsnutter der det er naturlig for å gjøre historiefortellingen levende.

Miljøvennlig tilpasning

– Vi er opptatt av å være til stede på de plattformene som våre besøkende er. Samtidig arbeides det målrettet for å redusere papirformatet i informasjonsformidlingen på festningene og fremme miljøvennlige løsninger, forteller Bodini.

Nytt liv på historisk grunn

Festningene besøkes av 2,6 millioner mennesker årlig. Publikum skal møte tilgjengelige og attraktive rekreasjonsområder, med historieformidling som et sentralt fokusområde. Ved å anvende QR-koder formidles både militærhistorien samt dagens nye bruk av bygninger og arenaer. Gjennom utvikling og tilretteleggelse for lokalt kultur- og næringsliv skapes det nytt liv på historisk grunn.

– Effektiv og moderne informasjonsformidlingen er en del av aspektet med å skape nytt liv på historisk grunn. Da er det viktig å bruke både veletablerte og nye kanaler. QR-kode er et effektivt supplement til websider og festningenes egne facebook-sider, påpeker kommunikasjonssjefen.

Fant du det du lette etter?

Nyhetsvarsling

Få e-post når det kommer nye saker.