For at Forsvaret skal ha en god beredskap må også kaianlegg langs kysten være i god stand. Sjøen tærer hardt på betong, og det er de siste årene avdekt betydelige skader på kaias underbygning, særlig i form av avskalling på betongpilarene i tidevannssonen.
Store skader
Etter at arbeidene kom i gang viste det seg at det også var betydelige skader på noen av pilarene lenger ned i dypet i fundamentene. Det var også en del skader i kaidekket, både på undersiden, i kaifronten og på overflata. Alt dette er nå utbedret
Betydelig oppgradering
Den største innsatsen har vært i form av undervannsstøp på kaipilarene. Vi har samtidig fått reparert en del skader på kaiutstyret oppå kaia, dvs. rekkverk, stiger, pullerter, fendere og lysutstyr.
- Oppstillingsplassen på oversiden av kaia er også betydelig utvidet i forhold til tidligere, og vi har etablert gjerde rundt hele kaiområdet, forteller Knut Helge Grimstad, prosjektleder i Forsvarsbygg..
Drivstoff
Nå kan kaia også benyttes til import av drivstoff. Det gamle koblingspunktet på kaia hadde svakheter som gjorde det risikabelt i bruk, bl.a. i form av fare for lekkasjer. Koblingspunktet er oppgradert slik at det er sikrere og mer brukervennlig.
Kontraktene for disse oppgraderingene ble inngått høsten 2017, og alle arbeidene er nå fullført.