Rosevindu hele

Rosevinduet på Akershus slott tilbakeført til sitt opprinnelige uttrykk

Rosevindu hele

Fra praktverk til ruiner

Rosevinduet ble utformet og laget av Emanuel Vigeland i perioden 1916–1920. Vigeland er en av Norges mest anerkjente glasskunstnere, kjent for utsmykninger i kirker i hele Skandinavia.

Under eksplosjonen på Filipstad i 1943 ble vinduet blåst ut. Noe ble reddet, men store deler gikk tapt. I flere tiår besto vinduet av en kombinasjon av åtte mindre ruter og én stor, hvorav kun fire beholdt Vigelands originale glassmalerier. Resten sto tomme.

Skisser som åpnet en ny mulighet

I 2003 ble det gjort et oppsiktsvekkende funn i et skjult rom på Emanuel Vigeland museum. Her lå originale skisser og tegninger som gjorde det mulig å rekonstruere de tapte rutene. Sammen med fragmenter fra glassmalerier bevart etter eksplosjonen ble dette utgangspunktet for å gjenskape vinduets helhetlige uttrykk.

Rosevindu detalj

Materialer og håndverk som hos Vigeland

Rehabiliteringen har vært en kombinasjon av restaurering og rekonstruksjon. Grindverket, som består av 56 profilerte steiner hugget i kleber, ble restaurert med stein hentet fra samme brudd i Mysen som Vigeland benyttet.

For glassmaleriene er både teknikk og farger gjenskapt ved hjelp av fragmenter fra originalen. Glass og pigmenter er hentet fra Lamberth Glasshütte i Waldsassen i Tyskland, samme glassblåseri Vigeland selv brukte for over hundre år siden.

Symbolikk og motiver

Vinduets sentrale motiv er Agnus Dei – lammet med seiersfanen, omgitt av livets tre og med livets vann nedenunder. Motivet symboliserer Kristus som den angrende frelser.

De øvrige rutene viser en rekke helgenmotiver knyttet til kristen tradisjon og Norgesveldes storhetstid:

  • Jomfru Maria med Jesusbarnet

  • Sankt Olavs død

  • Sankt Halvard som beskytter en kvinne ved Drammensfjorden

  • Sankt Svithun som verner mennesket mot fortid, nåtid og fremtid

  • Sankt Sunniva som søker tilflukt i hulen på Selja

  • Sankt Magnus’ martyrdød

  • Sankt Tor som synger for syke dyr

  • Sankt John som vasker føttene til fattige og gir dem gaver

 

Et kunstverk bevart for fremtiden

Resultatet er et rosevindu som igjen fremstår i sin helhet, med både de fire originale feltene og de rekonstruerte motivene. Arbeidet er utført i samarbeid mellom internasjonale glasskunstnere, steinhuggere, kulturminneeksperter og Emanuel Vigeland museum.

Rosevinduet er et hovedverk i Vigelands produksjon og en sentral del av Akershus slotts historie. At det nå kan oppleves i sin opprinnelige form, gir publikum en unik mulighet til å se hvordan kunst, håndverk og historie møtes i ett uttrykk.

Utstilling og dokumentasjon

På Akershus slott er det laget en egen utstilling om Vigelands glasskunst. Her kan besøkende se arbeider og skisser, og en film som dokumenterer prosessen med restaureringen og rekonstruksjonen av vinduet. Utstillingen vises i Olav Vs hall.